Skip to main content

Focus.

Zowel op de korte als de lange termijn.

Zonder focus ben je namelijk niet effectief in je werk. Als je je niet concentreert op de juiste dingen of afgeleid bent, ben je namelijk simpelweg niet in staat om je werk gedaan te krijgen. Elke keer dat je afgeleid bent, verspil je tijd.

3 dagen geleden las je over de Eisenhower Box, en waarom deze zo goed werkt.

Lees deze gerust nog eens door.

Het is essentieel dat je werkt vanuit een bepaalde doelstelling en je op basis van die doelstelling weet welke acties belangrijk zijn om je doelstelling te behalen je focust op de de onderdelen die belangrijk zijn maar niet “urgent” dat is waar the magic happens.

Het blijft me verbazen hoe vaak ik mensen blijf spreken die een website willen met talloze uren aan de juiste kleuren, het logo en unieke foto’s en afbeeldingen. Daarna willen ze aan de slag met facebook, linkedin, instagram en misschien moeten we ook youtube of pinterest doen.

Als ik dan vraag waarom.. krijg ik altijd een vergelijkbaar antwoord, omdat je dan meer volgers krijgt en met meer volgers krijg je meer klanten..

Inmiddels ga ik dit gesprek vaak verder niet meer aan, omdat ik zelf ook nogal bewust met mijn tijd omga.

Maar volgers leveren je géén omzet op, klanten doen dat. En klanten betalen je met plezier als jij hun problemen oplost met je product of dienst.
Echter weet niemand van de voorgaande voorbeelden die ik dan spreek mij te vertellen welk probleem zij oplossen en waarom een volstrekt vreemd persoon klant bij je zou moeten worden.

En ook ik heb ik enorm veel tijd verspeel aan aanweizg zijn op alle kanalen die je maar kan bedenken, ik leek wel een ware contentfabriek zoveel moest er geproduceerd blijven worden. En ja ik kreeg meer volgers en zo nu en dan ook wel eens een klant. Maar de echte omzet kwam uit de google advertenties en de SEO pagina’s. Als ik nou dus eens alle tijd en energie zou focussen in betere advertenties en meer SEO pagina’s. Zou ik tijd besparen, meer omzet doen en daarmee meer winst verkrijgen.

Ik wil dus dat je eens nadenkt waar je zelf goed in bent en je daarop gaat focussen. En als je nadenkt over je marketing, wat voor een impact het voor je kan maken als je al je tijd en energie stopt in 1 social media kanaal, 1 landingspagina en 1 aanbod.

Zou je dan meer tijd hebben om dit aanbod perfect te maken, je landingspagina zo goed te maken dat je doelgroep zich echt begrepen voor je voelt. En kan je op een kanaal zulke goede content dat evenveel mensen ingaan op je aanbod als op dit moment?

Dan gaat dit je minder tijd kosten, meer geld opleveren en vooral ook meer rust. Doordat het allemaal een stuk makkelijker voor je word.

Wat voor een website geldt, geldt voor jou ook. Een website is een middel om jouw doelstellingen te behalen. Dit ben je zelf ook.
Waar ligt jouw kracht? Ben je een marketeer? Ben je beter in sales? Of ben je dat allebei niet en ben je een technische ondernemer, een mensen-mens of goed met cijfers?

Richt je dan niet op zaken waar je niets mee hebt. Als je geen marketeer bent, steek dan geen eindeloze uren in advertenties, Facebook, LinkedIn om jouw doelstelling te behalen.

Focus je niet op 5 verschillende kanalen, je haalt veel te veel werk op je hals. Met dat geld en die tijd had je net zo goed lekker uit eten kunnen gaan!