Skip to main content

Ook al ervaren veel ondernemers het niet, maar zekerheid over omzet/winst is een van de meest belangrijke aspecten tijdens het ondernemen.

Natuurlijk is het goed om risico’s te nemen, maar moet altijd terug kunnen vallen op een stabiele basis.

Een belangrijk aspect bij een winstgevende website en zekerheid van een online inkomen is je bereik. En bereik verdelen we in paid, owned en earned media. het verschil tussen paid, earned en owned media.

  • Een voorbeeld van owned media is jouw website, je blog, mailinglijst, klanten bestand of zelf je eigen telefoonlijst
  • Een voorbeeld van earned media zijn volgers op facebook, instagram, krantenberichten,artikelen op andere website, maar bijvoorbeeld ook je eigen netwerk die opdrachten doorverwijzen.
  • Een voorbeeld van paid media zijn advertenties op Google of Facebook of andere kanalen.

Indien je momenteel afhankelijk bent van paid media of earned media is je verdienmodel erg onzeker, want wat als de kostprijs voor advertenties omhoog gaat. Is er dan nog wel marge om winst te maken? En stel je krijgt een maand geen doorverwijzingen van je netwerk, kan je dat volhouden?

Dan heb je ineens geen business model meer over.

Voor een strategie met zekerheid is het essentieel dat je paid en earned media omzet naar owned media.

De mensen die jouw pagina hebben geliked op Facebook – zorg er bijvoorbeeld voor dat zij ook op jouw mailinglijst komen. Het is belangrijk dat je kunt bouwen op eigen platformen, voor herhaal aankopen, naamsbekendheid en een vangnet.

Online ondernemen gaat om het bouwen van een relatie met je klanten. Zorg er met je eigen bereik dus voor dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van andere kanalen of platformen.

Is jouw website (owned media) bijvoorbeeld niet goed vindbaar in de zoekmachines? Investeer daar dan in. In een tijd dat Google advertenties (mogelijk jouw huidige manier om leads te genereren) duurder en duurder worden, heb je met SEO de zekerheid dat mensen je toch blijven vinden, ook al zet je die advertenties eens een dag, of zelfs een week, uit.

Hetzelfde geldt voor een e-maillijst. Bijvoorbeeld tijdens een crisis. Wanneer je omzet afneemt, kun je jouw prospects, klanten of partners altijd een mailtje sturen. Voor een upsell, een actie of om gewoon te vragen hoe het met ze gaat.

Zorg altijd voor meer waarde voor jouw bedrijf. Dit is niet te meten in geld of omzet, maar uiteindelijk wel – je bouwt zekerheden voor je zelf en je business, zodat je altijd terug kunt vallen op een financieel vangnet.