Skip to main content

Mijn hart gaat sneller kloppen van het bouwen en optimaliseren van winstgevende websites middels online marketing. Dat is mijn passie. Hier kan ik letterlijk uren over brainstormen, praten en letterlijk de kleinste details in blijven verbeteren.

Echter als je dat doet zonder een doel blijf je eindeloos bezig zonder ergens naartoe te werken. Zo was mijn doel altijd om zelf te bepalen wat ik doe, waar ik dat doe en met wie ik dat doe. Waarschijnlijk een herkenbare wens voor veel ondernemers. Echter is het geen tastbare doelstelling omdat dit veel te breed is, vrijheid kan ik heel anders invullen dan jij wellicht doet.

Vandaag wil ik je daarom graag het belang van een concrete doelstelling uitleggen, en hoe ik actie onderneem op een doelstelling.

Iedereen heeft andere doelen. Ook heeft iedereen een ander startpunt. Gelukkig hoeft dat niks te zeggen over waar je naartoe gaat.

– Misschien werk je nu in loondienst voor een fulltime salaris en is het je droom om hetzelfde te verdienen, maar minder uren te werken?
– Misschien ben je al een tijdje aan het ondernemen en ben je aan het sparen voor die droomauto toch eens een keer in de garage moet komen?
– Misschien ben je wel toe aan iets meer zekerheid en wat meer geld op de bank?

Zo zijn er zoveel mogelijkheden die onderdeel kunnen zijn van je doelstelling. En in grote lijnen komt het vrijwel altijd neer op:
• Meer vrijheid
• Meer geld
• Minder klanten en meer tijd overhouden?
• Meer financiële zekerheid
• Niet afhankelijk zijn van een locatie

Het is essentieel om voor jezelf te bepalen wat jouw doel is en dit zo concreet mogelijk te maken.
Zodra je weet waarom je iets wilt, kun je concreet maken wat dit voor je betekent en hoe je dit gaat bereiken. Is jouw doel meer vrijheid? Zelf weten waar, wanneer en met wie je werkt? Je huidige verdiensten verdubbelen? Maak dit zo concreet mogelijk, waar wil je dan precies werken, wanneer wil je werken en hoeveel wil je werken? Wil je met een groot team werken of wil je veel zelf doen? Hoeveel wil je verdienen? Waarom precies zoveel? Pas als je die doelstelling hebt, kun je je acties afstemmen op jouw persoonlijke doelstelling.

Maar hoe zorg je nu dat jij zo efficiënt mogelijk werkt aan je doelstelling? Daarvoor gebruiken wij de Eisenhower Box.

De Eisenhower Box is super eenvoudig – het helpt je bij het prioriteren van taken op basis van urgentie en belang. De matrix is verdeeld in vier kwadranten:
1. Kwadrant 1: Belangrijk en urgent
2. Kwadrant 2: Belangrijk maar niet urgent
3. Kwadrant 3: Dringend maar niet belangrijk
4. Kwadrant 4: Niet belangrijk, niet urgent

Het idee is om een lijst te maken van alle taken die je moet uitvoeren en deze te sorteren in het toepasselijke kwadrant. Het is simpel, met de box stel je eenvoudig vast welke taken of activiteiten belangrijk of dringend zijn, of zelfs een combinatie van beide, zodat je vervolgens kunt beslissen hoe je ermee omgaat. Met de Eisenhower Box bepaal je hoe je actie onderneemt richting jouw doelstelling. Nogmaals; dat houdt dus in, dat als je geen doelstelling hebt, je niet kunt bepalen welke acties de juiste zijn.

En dat zorgt er weer voor dat je maar wat aan het aanrommelen bent om een andere realiteit voor jezelf te creëren.
Want de omgeving waarin je je bevindt, daar heb je mee te leven, die kun je niet veranderen. Gelukkig kun je je eigen situatie wel veranderen. De keuzes die je maakt en de acties die je onderneemt om jouw situatie te veranderen, liggen bij je zelf.
Zoals ik gisteren en eergisteren beschreef, ben ik ooit begonnen met een cateringwebsite. Ik deed de marketing en de sales, en mijn ouders voerden de catering en opdrachten uit.
Op een gegeven moment werd dit lastig, ik kreeg namelijk veel te veel aanvragen om uit te voeren.
Mijn ouders konden maar een bepaald aantal cateringen faciliteren… ik moest op zoek naar partners om de cateringen uit te voeren.
Ik had al die tijd hetzelfde doel voor ogen: mijn doel was om geld te verdienen als ondernemer. En niet meer door in loondienst te werken. Als ik daarop terugkijk, schud ik mijn hoofd, wat een slecht doel!
Want ‘geld verdienen als ondernemer’ is zo basaal als het maar kan. Ik had nooit nagedacht over:
– Hoeveel geld
– De manier waarop ik geld zou verdienen
– Hoe lang ik bezig zou zijn
– Hoeveel vrijheid ik op zou moeten geven!
Waar ik mee bezig was, is “meer verdienen”… maar wat houdt dat in? Ik had geen duidelijk doel en dus geen strategie. Dit resulteerde in héél hard werken om alles draaiende te houden, en steeds maar een klein beetje te groeien.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het cateringbedrijf te verkopen. Ik haalde namelijk veel meer plezier uit het bouwen en optimaliseren van winstgevende websites middels online marketing.

Heb jij al een concreet doel? En weet je wat moet je doen om dit doel te bereiken?

Morgen vertel ik je de #1 reden waarom ondernemers géén online succes behalen.

Tot morgen!